CRAZY Laos - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Joke & Bert - WaarBenJij.nu CRAZY Laos - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Joke & Bert - WaarBenJij.nu

CRAZY Laos

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Joke & Bert

20 Februari 2014 | Laos, Pakxe

Yes yes yes, 2 scheten in een fles!

Hoogentijd voor nog wat reisverhalen:

Onze laatste dagen in Thailand hebben we opt gemak doorgebracht in Chiang Kong. Toevallig was er in ons guesthouse een zwembad dus hebben we ocharme nen hele dag met cocktail in de hand int zonneke gezeten, reizen kan zwaar zijn... Aan den overkant van de Mekong rivier (Laos) hebben we het vuurwerk voor Chinees nieuwjaar kunnen bewonderen.

De volgende ochtend zijn we vertrokken om de slowboat te pakken naar Luang Prabang. Eens voet gezet op Lao-grondgebied hebben we 2 topkerels uit Canada leren kennen, Drew en David. Alvorens aan boord te stappen voor de 2 daagse vaart hebben we nog snel enkele biertjes gekocht en ons gehaast naar de pier. Door wat geprul aan de grens waren we nogal laat en bij gevolg de laatste boot. Tijdens het varen zijn we ook met enkele rasgeordie’s uit Newcastle aan de praat geraakt. Met deze gezellige bende (later de crazy family gedoopt) hebben we kaartspellekes zoals daar zijn ‘de bus’, ‘presidenten’ (ofte asshole volgens onze vrienden) en iets met ‘… de dealer’ gespeeld. Den eerste dag varen (7u) was zo voorbij. ‘S morgens met zwaar hoofdje terug op de laatste boot gestapt die merkbaar voller zat dan de dag voordien. We hadden nog net een plaats kunnen versieren maar er stond nog ne man of 15 aan land. Enkele mannen hebben dan maar wat stoelen uit ne lege boot gepakt en de allerlaatste reizigers hebben 8u in de machinekamer naast de motor mogen zitten… Ook plezant. Dag 2 hebben we iedereen wat beter leren kennen en van de mooie landschappen genoten.

Eens aangekomen in Luang Prabang bleek snel dat het Chinees nieuwjaar nog niet uitgevierd was. Letterlijke alle guesthousen en zelfs hotels (tenzij extreem dure) zaten vol. Na bijna 2u zoeken hebben we een waskamer aangeboden gekregen om te slapen, was eens iets anders.
De dag nadien zijn we met de family naar watervallen in de buurt gaan kijken. Ne frissen duik met swingrope in het koude water deed deugd! Na een bezoek aan de avondmarkt met iedereen gaan eten in een hippe keet aan het water, heel relax. Afgesloten id bowling-alley. Toen we vertrokken met onze volle tuk-tuk sprong er nog een zatte italiaanse achteraan op om een gratis ritje te scoren. Twintig meter later had ze door dat haar vrienden nog stonden te wachten en sprong ze er vrolijk terug af, ze had wel niet door dat den tuk-tuk al even aant rijden was. SMAK op den beton! Onze chauffeur had niks door en reed vrolijk verder, we zagen het meisje nog rechtkomen maar waren wel ongerust. Achteraf kwam het meisje in kwestie vrolijk den bowling binnen met maar een paar schaafwonden, veel geluk gehad mij dunkt! Tijdens het bowlen kwam er telkens een en dezelfde winnaar uit de bus: Joke Companie kicked some bowlingass. Yihaaaaa.

De rit naar Vang Vien enkele dagen later was geen succes. De minibus zat al goe vol bij vertrek dus J en B achterin op elkaar gepropt. Na een uur allebei zo ziek als ne pier. De bergrit van 6u was constant bochten en putten waarbij we bij momenten van onze stoel vlogen. Miserie! De andere passagiers zagen duidelijk dat we aant afzien waren. Een duits koppel bood ons iets aan dat volgens hun altijd werkte, ge werd er alleen wat slaperig van. Niet getwijfeld en ze hadden nog gelijk ook. Nog geen uur later waren we een pak beter en begonnen de oogjes dicht te vallen…

De dagen nadien zijn we met de vrienden van op de slowboat gaan tuben, met sandbuggy’s gaan rijden, blue lagoon en Buddha park bezocht… Heel plezant! Na wat verder te reizen hebben we nog een laatste avondmaal gehad met de crazy family in Vientianne (hoofdstad Laos). Ons nog eens goed laten masseren en terug met zen tweetjes op pad gegaan.

In Thakhek hebben we een trekking van 2 dagen gedaan in een national park. De 1e dag hebben we met nog een medereiziger enkele grotten bezocht, heeft onze gids ons middageten gemaakt in het midden vh bos (smorgens 3 levende vissen gekocht, smiddags op stok boven houtvuur, mmmh). Na het eten in veel te klein bootje een per een de rivier over (natte poep) en gaan zwemmen in een natuurlijke bron in een grot. Vooral de overnachting in een klein bergdorp was de moeite. Er leefden ongeveer 50 mensen en hadden buiten hout zagen en eten voorzien weinig om handen. Toen we toekwamen zaten alle mannen samen rond enkele borden wat beerlao en lao-lao (zelf gebrouwen sterke drank) te drinken. Onze gids vertelde dat ze net hond hadden gegeten, zag er niet meteen smakelijk uit. Om tijd te doden spelen de mannen veel petanque, toeristen worden natuurlijk altijd uitgedaagd om te spelen voor beerlao en verliezen steeds. Was deze keer niet anders. We hebben nog wat met de kinderen in het dorp gespeeld en gegeten. ‘s avonds hebben de ouderen uit het dorp ons gezegend met een soort ritueel met witte bandjes, groen drankje, rijst en bananen waarbij ze ons een gelukkig leven en veilige reis toewensten. Super! De volgende ochtend hadden we gezelschap. Onze gids (Meck) had 2 baby gibbons gekocht. Iemand had daags voordien een vrouwelijke gibbon gevangen die juist ne nest had gekregen. De mama hadden ze al opgegeten... Hij wou ze mee naar huis nemen om als huisdieren te houden. Onderweg hebben mama joke en meck de kleine aapjes wat fruit en water gegeven want ze waren duidelijk verzwakt. Na een leuke, zweterige tocht door bamboo, rotsen en dicht bos zijn we wat gaan afkoelen in een prachtige blauw/groene lagoon.

Na ne rustdag hebben we met ne scooter een 400km lange tocht gemaakt door de bergen. Soms nogal koud maar veel postkaart-landschappen gezien. Leuke avond aan het kampvuur met medeloopers en lekkere BBQ gehouden. Dag 2 zijn we iets te ver gereden en na vele uren te brommeren met een zeer poep gaan slapen. Dag 3 hebben we de konglor cave bezocht, een gigantische grot van 7 km waar ge met ne longtailboot in de pikkendonker doorvaart (Bestie: das degene die ge bedoelde, merci e!). Redelijk indrukwekkend. Ne platten tube en nog wat kilometers later in een verlaten guesthouse gaan slapen. Een gezellig houtvuur gemaakt onder de sterrenhemel en wat liggen keuvelen, meer moet dat niet zijn.

Eergisteren zijn we na de zoveelste typische busrit (= volle bus vertrekt, stopt om het kwartier, stapt altijd meer volk met allerhande zakken, dieren… op en gezellig proppen maar) aangekomen in Pakse. Op aanraden van iemand die we eerder hadden leren kennen zijn we een klein dorp met watervallen gaan bezoeken. Onderweg zijn we gestopt bij organic coffee farmer: Mr. Vieng. Hij woont met vrouw en kids in een houten huis tussen te koffieplanten waar hij elke dag verse koffie zet, supergezellig en HEERLIJK. We hebben mee verse bonen traditioneel geroosterd, gemalen en vervolgens koffie gezet op houtvuur. Samen met enkele andere passanten zijn we blijven eten en slapen, zalig.

Voila, tot zover een greep uit ons reisbestaan. We hebben nog een dikke week in Laos en dan beginnen we aan het volgende hoofdstuk: Cambodja. Laat maar komen die hap!!

Veel liefs,
J&B

• 20 Februari 2014 - 19:05

Inge H:

In S-J ook alles CRAZY, effenaf !Alle vriendjes van de time-out missen je ! Zie al echte mama-gevoelens opkomen met je kleine vriendje in de armen !! Leuke verhalen hebben jullie!
    geniet daar nog super, wij kijken stilaan uit naar ons weekje krokusvakantie! dààg

• 21 Februari 2014 - 02:39

van op den bureau :-)

• 01 Maart 2014 - 09:16

Bernadette :

hej bertje en joske
    kei tof van het ene avontuur in het andere

geniet ervan!